Unntaksloggen på Statistikk-siden har forskjellige typer unntak, her er forklaringen deres:
Levert før vinduet startet: når en ordre ble levert før vinduet startet. Det er viktig å levere ordre når kundene forventer å motta sin levering. Så levering tidligere enn starten av et leveringsvindu kan anses som like dårlig som å levere for sent.
Levert for sent: en forsinket levering som skjedde 1 time senere (eller mer) enn den lovet leveringstid. I noen tilfeller kan dette være tilfellet at sjåfør ikke klarte å få en signatur eller fortelle at bestillingen er levert.
Feil ankomstregistrering: når sjåføren ikke registrerer sin ankomst på hentestedet ved ikke å skanne QR-koden.
Kom for tidlig til hentested: bud som registrerer sin ankomst tidligere enn 30 minutter før et leveringsvindu starter vil bli satt i unntakslisten. Forhandlere forventes å ha bestillinger klare for henting innen disse 30 minuttene. Så å ankomme for tidlig kan føre til situasjoner der en forhandler kan føle seg tvunget til å skynde seg og i så fall glemme noen varer eller forårsake en annen ulempe som kan ha en uønsket effekt i leveringsprosessen.
Kom for sent til hentestedet: på samme måte å være for tidlig på hentestedet hvis en sjåfør først registrerer sin ankomst etter at leveringsvinduet allerede har startet, vil det bli lagt til unntakslisten.
Ikke regnskapsført: hvis en ordre ikke er merket (med signatur) som levert, vil den bli vurdert som ikke regnskapsført.