Gå til hovedinnhold
Alle samlingerSjåførapp "Courier"
Problemer eller utfordringer med GPS

Problemer eller utfordringer med GPS

N
Skrevet av Nora Rieber-Mohn
Oppdatert for over et år siden

Når du laster ned Zoopit Courier-appen vil du bli bedt om tillatelse til å dele:

  • Din plassering (GPS posisjon/lokasjon)

  • Kamera (for skanning av QR-kode på pakke/ordre)

  • Varsler/Notifikasjoner

  • Sporing/Tracking (GPS posisjon/lokasjon)

Følg instruksjonene som vises på skjermen, så er du klar. Vær oppmerksom på at det også er visse innstillinger på enheten din som må stilles inn riktig. Siden disse innstillingene varierer for forskjellige enheter og modeller, anbefaler vi deg å lese og sette deg inn leverandørens offisielle støtte eller feilsøke kanalen, eller søke på internett etter spesifikke problemer på enheten din.

I Zoopit Courier App vil sporing fungerer best om GPS innstillingen er satt til “tillat alltid”/ “allow always”.

Dersom sporing er en del av "retailers produkt" ved f.eks. netthandel, eller for at distributørens/ transportørens oppfølging og sporing av sjåfører skal være mulig, - vil det sannsynligvis også her kreves at innstillingene settes til "alltid/always".

I tillegg må man selvfølgelig også "slå på" eller "laste ned":

Dette gjelder både iPhone og Android enheter, men kan se ulikt ut fra enhet til enhet. Her anbefales det å se i produsentens beskrivelse av hvordan funksjoner samspiller og hvordan man setter dette opp riktig.

  • Bakgrunns Oppdatering / Background App Refresh

  • Mobildata - for push varsler mm.

  • Tillate notifikasjoner / Allow notifications

  • Tillat sporing/ Allow tracking

  • Nøyaktig Posisjon/ Precise Location

  • Last ned Google Map Appen - og sett denne til standard/default.

  • Batterisparing modus slås av - kan kutte ut GPS signaler, push varsler og notifikasjoner

  • Noen typer mobiler tillater ikke tale og GPS samtid, - dvs tale kutter ut GPS signaler.


Sjekk iPhone GPS innstillinger

Her vises innstillinger hvor man gir Zoopit courier app tillatelse til å se GPS Lokasjon for sjåføren som er tildelt eller har akseptert en leverings rute.

Husk også å tillate:

  • bakrunnsoppdatering

  • mobildata

  • sporing

  • presis lokasjon


Problemløsning

Det kan være lurt å søke på nettet om kjente problemer med den mobil typen og modellen du ønsker å kjøpe.

Eksempel på offentlig nettsted fra leverandører:

- lenke til Apple - Tillat sporing/tracking

- lenke til Google for Android - Tillat sporing/tracking

Eksempler på sider som omtaler GPS problemer på Android smarttelefoner:

Eksempel: Med en Samsung Galaxy S21 noen har brukere opplevd problemer med GPS.

- Husk at dette som regel lar seg løse, men kan være at du må bruke litt tid på hvordan du setter innstillingene riktig.

Søk på internett, - der finner du mange gode eksempler og videoer på hvordan du kan løse problemene.

Eksempel på artikkel tilgjengelig på nettet som har hjulpet mange:

Dette er et eksempel på lenke til en spesifikk enhet og model.

Rapporter problemer med GPS på Android:

Hvis du ønsker å rapportere et problem med GPS, vennligst oppgi følgende informasjon til din kjøreleder:

  • hvilken versjon av applikasjonen har du (Menu -> About -> Version)

  • hvilken versjon av Zoopit courier app har du (Settings -> Apps -> Courier -> Version Number)

  • hvilken enhet/mobil benyttes (ex. Samsung Galaxy S21)

  • hvilken versjon av Android har du (Settings -> System -> System update -> Android version)

Svarte dette på spørsmålet?