Gå til hovedinnhold
Alle samlingerZoopit Dashboard
Opprette ny sjåfør

Opprette ny sjåfør

Registrere ny sjåfør, redigere eller endre sjåfør informasjon, tilgang til ledige ruter, tilgang til hentested eller retailer, tilgangskode.

N
Skrevet av Nora Rieber-Mohn
Oppdatert for over et år siden

Sjåføren må bruke Zoopit Courier app for å få tilgang til leveringsruter.

For å gi sjåføren tilgang til Zoopit Courier App må sjåføren opprettes i Zoopit Dashboard av brukere med tilgang til courierer. Normalt er dette en kjøreleder eller den i virksomheten med ansvar for kunde leveranser.

Det er 2 step i denne prosessen.

Step 1

Logg inn på Zoopit Dashboard og tapp på:

> MENY > sjåførenE > REGISTRER EN NY SJÅFØR

Etter at sjåføren er registrert går man til neste step for å legge inn tilganger og dokumenter (som taushetserklæringer, gjennomførte kurs/opplæring, sertifiseringer mm). Her kan man også redigere eller endre tidligere data som er lagt inn.

Step 2.

Rediger eller legge til dokumentasjon mm.

Når sjåføren er registrert, gå tilbake til > MENY > SJÅFØRENE

og klikk/tapp på sjåføren du har registrert. .

Her kan du redigere eller endre, legge til dokumenter og krysse av for gjennomført opplæring pålagt av retailer, samt gi sjåføren tilgang til å akseptere ledige ruter i courier app mm.

6. Akseptere oppgaver direkte i courier appen

Det er viktig at tilganger sjåføren har i courier app samsvarer med hva som er avtalt mellom retailer, transportøren/kjøreleder og sjåføren. Vær derfor nøye når følgende tilganger skal settes.

For at sjåføren skal kunne akseptere oppgaver direkte i courier app, må man først velge:

  1. Hvilke retailer eller hentested dette skal gjelde for.

    Hvis denne sjåføren skal kunne godta oppgaver direkte i Courier-appen, velg en eller flere retailere/ hentesteder.

    Denne funksjonen er knyttet til pkt. 2-5 nedenfor og bestemmende for hva sjåføren kan gjøre eller se i sjåførappen.

  2. Hent alle /Allow pick-up all

    Skal sjåføren kunne hente alle ordrene uten å skanne QR-kode ved å trykke “Allow pick-up all button/hent alle” i courier app. Denne funksjonen benyttes gjerne etter avtale med hentested/retailer og benyttes hvis QR-kode ikke er tilgjengelig, eller at det på annen måte er avtalt at det ikke er hensiktsmessig å skanne ordene ved henting eller levering.

  3. Accepting tasks/akseptere ruter.

    a. Ved å aktivere “Accepting tasks" (dvs. akseptere ruter) knappen vil sjåføren kunne se ledige ruter fra de hentesteder og således tildele seg selv ruten direkte i courier app hvis ønskelig - eller la være. Dette kan være praktisk hvis det er flere sjåfører som er organisert i henhold til en vaktliste og det er den som er på vakt som skal gjennomføre henting og levering.

    b. Alternativet er at sjåføren får bare får tilgang til ruter i courier app som kjøreleder har tildelt sjåføren.

4. Route builder/ Rutebygger.

Ved å aktivere “Route builder/ Rutebygger” vil sjåføren kunne skanne eller søke på

ordrer i courier app og lage en rute utifra de ordrene som er skannet eller lastet ned.

Denne funksjonen benyttes gjerne i tilfeller der det er usikkerhet om ordren faktisk

er klar og tilgjengelig for henting og levering. Hvilket betyr at sjåføren må kunne

lage en rute “på stedet” ut ifra de ordrene/varene som faktisk er tilgjengelig.

5. Available route/tilgjengelige ruter

Ved å aktiver “Available route/tilgjengelige” ruter vil sjåføren kunne se alle tilgjengelige

ruter i henhold til de retailere eller hentesteder den enkelte courier har tilgang til i

courier app under “Mine ruter/My routes".

Svarte dette på spørsmålet?