Skip to main content

Tobakk, alkohol og legemidler

Alderbegrensede varer hvor mottaker må være over 18 år og fremvise gyldig legitimasjon ved levering.

B
Written by Bror Roger Mathisen
Updated over 6 years ago

Legitimasjonsplikt

Det er aldersbegrensning på en rekke varer som kan kjøpes fra nettbutikker. De mest vanlige produktene med nedre aldersgrense på 18 år, og hvor det må fremvise gyldig legitimasjon er;

Tobakk, alkohol og legemidler (resept eller reseptfrie legemidler).

Utlevering av alderbegrensede varer til mindreårige eller berusede personer er straffbart.

Ved netthandel omfatter dette også sjåfør/bud som ved levering «på dør» alltid skal forsikre seg om at mottaker er over 18 år, mao. — mottaker må alltid fremvise gyldig legitimasjon.

Hvis kunden ikke er hjemme ved levering, skal alderbegrensede varer returneres til hentested.

Hvilke rolle har du, og hva forventes det at du gjør? 

Det er flere personer involvert i en leveranse fra nettbutikk. Her kan du se hva du i din rolle kan/bør gjøre, og samtidig se hva hvilke ansvar og rolle andre i verdikjeden kan eller bør ha.

Sjåfør

Skal alltid be om gyldig legitimasjon ved levering av alderbegrensede varer. 

  • Ikke levere ut alderbegrensede varer hvis mottaker ikke kan fremvise gyldig legitimasjon. 

  • Ikke levere tobakk, alkohol eller legemidler til mindreårige, dvs personer under 18 år. 

  • Ikke levere alkohol til synlig berusede personer.

Hvis en eller flere av overnevnte punkter inntreffer skal sjåføren:

  • Registrerer avvik i Zoopit Courier App.

  • Varsler kjøreleder

  • Returnerer varene til butikk

Kjøreleder

Når sjåfør har registrert avviket i ZoopIt Courier App’n får kjøreleder får systemvarsel og push-melding om avviket og sjekker ut hendelsen med sjåfør. 

Varsler kundeservice hvis nødvendig.

Hentested, (butikk, lager)

Mottar info fra kundeservice

  • Påser at varene kommer i retur fra sjåfør.

  • Setter varer på lager i for senere henting i butikk/lager, eller hjemlevering.

Kundeservice

Når sjåfør har registrert avviket i ZoopIt Courier App’n får Kundeservice systemvarsel, push-melding og epost om avviket, og kan også i etterkant hente frem hendelsen i logg.

  • Kontakter kunde for å avtale henting i butikk/lager eller ny levering

  • Varsler butikk om retur og håndtering av denne (hentes av kunde eller ny levering)

  • Oppretter ny ordre i ZoopIt Dashbord (ved hjemlevering)

NB! Ingen ordre i Dashboard (hvis kunden henter varene selv).
NB! Henter kunden varene selv bør/må det være på samme sted som varene er plukket.

  • Varsler butikk om endring.

Lære mer…

Did this answer your question?