Det er ulike årsaker til at leveringer kan bli forsinket. Likefullt er det en utfordring for alle involverte parter.
Kunden har gjerne valgt et tidsvindu denne er hjemme og med det forpliktet seg til å være tilstede for varemottak. Blir det forsinkelser så skal man ikke bli overrasket over at kunden ikke lenger er tilgjengelig for varemottak. Eller at man venter på de siste ingrediensene til middagen. Levering på dør er valg man gjerne gjør når tiden skal rekke til alle gjøremål. Man har avtaler, barn skal på trening eller det er noe annet man må rekke — slik er det i dagens travle hverdag.
Når en levering blir forsinket vil kundesenteret, kjøreleder, hentested/butikken og kunden måtte finne en løsning sammen, altså det handler ikke lenger bare om sjåføren, men nær sagt hele verdikjeden.
Hvilke rolle har du, og hva forventes det at du gjør?
Her kan du se hva du i din rolle kan gjøre, og samtidig få en helhetsforståelse ved å se hvilke ansvar og rolle andre i verdikjeden kan ha.
Sjåfør
Varsler kjøreleder.
Sjåfør registrerer avvik i Zoopit Courier App dersom forsinkelse fører til at kunde ikke kan motta forsinket levering.
Kjøreleder
Kjøreleder mottar systemvarsel i ZoopIt Dashboard og push-melding om «mulig forsinkelse» og «forsinkelse».
Må varsle kundeservice om forsinkelse, og holde kundeservice løpende oppdatert.
NB! System og push-varsel: Ved varsel om «mulig forsinkelse» i Zoopit Dashboard, forventes det at kjøreleder følger opp sjåførene og varsler kundeservice hvis sannsynlighet for «forsinket levering» kan oppstå.
NB! Ved forsinkelse til hentested bør ruten eventuelt omdirigeres til ny sjåfør. Det forventes at kjøreleder varsler hentestedet om forsinkelse.
Hentested, (butikk, lager)
Mottar varsel fra kundeservice om forsinkelse.
Ved forsinkelse til hentested, - må eventuelt klargjorte varer sette tilbake på lager for at 4 timers firsten ikke overstiges - av hensyn til matkvalitet.
Mottar retur dersom kunde ikke kunne motta varer, setter dette tilbake på lager, og ved behov erstatte med nye varer for klargjøring til nytt leveringsvindu.
Kundeservice
Kundeservice mottar systemvarsel i ZoopIt Dashboard og push-melding om «mulig forsinkelse» og «forsinkelse».
Får varsel vedr. forsinkelse fra kjøreleder, med informasjon om hvor stor forsinkelsen blir, eller at sjåfør vil «kjøre inn» forsinkelsen.
Sender sms eller kontakter til kunde om «mulig forsinkelse» eller forsinkelse på levering.
Ved behov
Avtaler nytt leveringsvindu med kunde.
Legger inn nytt leveringsvindu i Dashboard.