Havari betyr i hovedsak full stans i leveringen. I enkelte situasjoner kan problemet løses, - som punktering og man står ovenfor en situasjon der havariet medfører forsinkelse. I andre situasjoner kan man være involvert i en trafikkulykke, kjørt av veien, eller at man rett og slett ikke kan kjøre pga motorhavari.
Hvilke rolle har du, og hva forventes det at du gjør?
Her kan du se hva du i din rolle kan gjøre, og samtidig få en helhetsforståelse ved å se hvilke ansvar og rolle andre i verdikjeden kan ha.
Sjåfør
Sjåfør varsler kjøreleder.
Kontakter (vei)hjelp etter transportørs/kjøreleders anvisninger og retningslinjer
Kjøreleder
Kjøreleder varsler kundeservice, og angir samtidig tid for forsinkelse.
Kjøreleder følger opp sjåfør (hvis mulig) - hvor lang tid før hjelp - må annen bil sendes for omlasting, eller er varene ødelagt?
Hentested, (butikk, lager)
Ved behov
Varsles av kundeservice dersom varer må i retur til butikk grunnet kunde ikke lenger hjemme og/eller at 4 timers frist vedr. transport av kjøl/frys overstiges.
Nye varer må plukkes og leveres i senere tidsvindu.
Kundeservice
Kontaktes av kjøreleder og avklarer om det blir forsinkelse eller om varene er ødelagt og ny levering iverksettes.
Avklarer plukking av nye varer med hentested/butikk.
Kontakter kunde og varsler om forsinkelse.
Ved behov
Avtaler nytt leveringsvindu med kunde.
Oppretter nytt leveringsvindu i ZoopIt Dashboard.
Kansellere ordre i Zoopit Dashboard, og krediterer kundens betaling.