⚠️ NB! Alderbegrensede varer som tobakk, alkohol og medisiner — skal ALLTID returneres til hentested.
Noen ganger rekker f.eks ikke kunden hjem til leveringsvinduet denne har bestilt varene, eller noe annet har kommet i veien. Varene kan settes på døren dersom dette avtales med kunden. Det kan sjåføren eller kundesenteret avtale med kunden. Imidlertid må man være klar over at alderbegrensede varer selvfølgelig ikke kan settes igjen – disse må returneres til butikken.
Hvilke rolle har du, og hva forventes det at du gjør?
Her kan du se hva du i din rolle kan gjøre, og samtidig få en helhetsforståelse ved å se hvilke ansvar og rolle andre i verdikjeden kan ha.
Sjåfør
Når sjåføren står utenfor døra med varene til kunden, - ringer denne på dørklokka.
Dersom kunden ikke åpner døra, ringer sjåføren kunden en gang (trykker på tlf.nr i appen)
Svarer kunden på anrop pr tlf, - kan sjåføren avtale om varene skal settes utenfor - eller retur til butikk/lager.
3.1. Sjåføren skanner så varene (her kommer da varsel om alderbegrensede varer opp) alderbegrensede varer tas ut av kassen for retur til butikken.
3.2. Sjåføren trykker så på avvik - "varen satt utenfor etter avtale med kunden"Signaturfelt kommer opp - sjåføren skriver inn sitt sjåfør ID (i felt på kundenavn) og et kryss over signaturfeltet
Kundesenter og kjøreleder får systemvarsel og push-melding om at avviket og at varene er satt utenfor etter avtale med kunden
Sjåføren returnerer alderbegrensede varer til butikken etter siste levering på ruten
Sjåføren varsler kjøreleder om det er betenkeligheter ved plassering av varer
Kjøreleder
Varsler kundeservice hvis sjåfør har betenkeligheter/bekymringer knyttet til plassering av varene.
Kjøreleder får systemvarsel og push-melding om avviket og at varene er satt utenfor etter avtale med kunden
Hentested, (butikk, lager)
Ved behov
Påse at retur kommer fra sjåfør.
Håndtere retur basert på info fra kundeservice.
Kundeservice
Kundesenter får systemvarsel og push-melding om at avviket og at varene er satt utenfor etter avtale med kunden
Ved behov
Kontakte kunde dersom bekreftelse ikke mottas.
Varsle butikk dersom retur.
Avtale med kunde henting i butikk eller nytt leveringsvindu.
Opprette nytt leveringsvindu i ZoopIt Dashboard.