Nettbutikker og retaliere har gjerne flere leveringsmetoder.
Hjemlevering - betyr at sjåfør/bud frakter varene hjem på døren til kunden.
Hentes i butikk eller hentepunkt - betyr at kunden henter varene selv.
Hvilke rolle har du, og hva forventes det at du gjør?
Her kan du se hva du i din rolle kan gjøre, og samtidig få en helhetsforståelse ved å se hvilke ansvar og rolle andre i verdikjeden kan ha.
Sjåfør
Aksepterer nytt oppdrag i ZoopIt Courier App hvis leveringen er blitt endret til hjemlevering.
Kjøreleder
Varsles av kundeservice om endring i leveringsmetode (hjemkjøring), gir eventuelt innspill dersom kapasitetsutfordringer.
Legger til sjåfør på nytt oppdrag eller rute.
Hentested, (butikk, lager)
Mottar varsel fra kundeservice om endring av leveringsmetode.
ZoopIt StorInfo oppdateres automatisk.
Klargjør varer enten for hjemkjøring eller henting i butikk
Kundeservice
Kundeservice avklarer ønsket endring med kunde.
Er høflig pågående og oppfordring kunden til å gjøre endringer denne selv kan gjøre i sin kundeprofil eller nettbutikk. Det kan gi kunden en opplevelse av kontroll på egen bestilling.
Oppretter ny ordre i Dashbord (ved hjemlevering)
Sletter ordre i Dashboard (ved henting i butikk/lager eller hentepunkt).
NB! Hentested må være samme sted som varen er plukket eller som butikk/lager har som hentepunktet. For endring som må gjøres til et bestemt hentepunkt, må/kan kunde selv gjøre dette innen f. eks kl. 24.00 dagen før henting. (Frister for seneste endringstidspunkt for levering har retailer selv bestemt og lagt inn i ZoopIt dashboard). Er ikke dette mulig, må kunde f.eks kansellere hele ordren, for så å legge inn ny - kundeservice kan bistå med å fremskynde leveringVarsler butikk/lager om endring.
NB! Retailer kan ha ulike leveringsløsninger. Zoopit henter ut leveringsinformasjon fra retalieres EPR systemer eller nettbutikk. Bestillinger/leveringer som ikke går via ZoopIt vil måtte håndteres manuelt via Kundeservice hos retailer.