Skip to main content
All CollectionsEksempler på "Hva å gjøre når..."
Kunden ønsker å kansellere ordre /bestilling

Kunden ønsker å kansellere ordre /bestilling

B
Written by Bror Roger Mathisen
Updated over 6 years ago

Av ulike årsaker kan kunden avbestiller eller kansellerer en ordre/bestilling. Dette har kunden rett til å gjøre. I denne sammenhengen tar vi for oss hva den enkelte aktøren i verdikjeden må gjøre når en ordre / bestilling kanselleres etter at varene er pakket og sjåføren har begynt på ruten.

Hvilke rolle har du, og hva forventes det at du gjør? 

Her kan du se hva du i din rolle kan gjøre, og samtidig få en helhetsforståelse ved å se hvilke ansvar og rolle andre i verdikjeden kan ha.

Kunde

Kunden kontakter kundeservice med ønske om å kansellere ordre/bestilling

Ønsker å kansellerer ordre.

NB! Ved netthandel vil det normalt være mulig for kunden å kansellere eller endre en bestilling. 

Når varen er låst for endring i nettbutikken, - betyr dette gjerne at varen er klargjort og/eller hentet av sjåfør. Kunden må da kontakte kundeservice.

Kundeservice

Blir kontaktet av kunden som ønsker å kansellere bestilling. 

  • Kansellerer bestilling i ZoopIt Dashboard

  • Avtaler eventuelt ny levering med kunden og registrerer i ny ordre i ZoopIt Dashboard.

  • Kontakter, informerer og avklarer leveringsmuligheter kjøreleder og butikk/lager - hentested.

Kjøreleder

Kontaktes av kundeservice om kanselering av levering.

  • Kontakter sjåfør og informerer om kanseleringen og at sjåføren må returnere varer til butikk/hentested.

Sjåfør

Hvis kunden når denne har fått "sporings SMS" kontakter sjåfør for å kansellere ordre. 

  • Sjåføren ber kunden høflig om å kontakte kundeservice, 

  • varsler kjøreleder, 

  • legger så inn avvik i ZoopIt Courier App.

  • Returnerer varer til butikk/lager

Hentested (Butikk/lager)

Kontaktes av kundeservice om kanselering av ordre.

  • Dersom varer allerede er plukket, settes disse tilbake i butikk-/lagerhylle.

  • Dersom varene kommer i retur fra sjåfør må varene ettersjekkes ifht videresalg. (Dagligvarer sjekkes i tillegg ifht kjølekjede og 4 timers frist).

  • StoreInfo oppdateres automatisk .

  • husk å juster opp beholdning!.

Did this answer your question?