Av ulike årsaker kan kunden avbestiller eller kansellerer en ordre/bestilling. Dette har kunden rett til å gjøre. I denne sammenhengen tar vi for oss hva den enkelte aktøren i verdikjeden må gjøre når en ordre / bestilling kanselleres etter at varene er pakket og sjåføren har begynt på ruten.
Hvilke rolle har du, og hva forventes det at du gjør?
Her kan du se hva du i din rolle kan gjøre, og samtidig få en helhetsforståelse ved å se hvilke ansvar og rolle andre i verdikjeden kan ha.
Kunde
Kunden kontakter kundeservice med ønske om å kansellere ordre/bestilling
Ønsker å kansellerer ordre.
NB! Ved netthandel vil det normalt være mulig for kunden å kansellere eller endre en bestilling.
Når varen er låst for endring i nettbutikken, - betyr dette gjerne at varen er klargjort og/eller hentet av sjåfør. Kunden må da kontakte kundeservice.
Kundeservice
Blir kontaktet av kunden som ønsker å kansellere bestilling.
Kansellerer bestilling i ZoopIt Dashboard
Avtaler eventuelt ny levering med kunden og registrerer i ny ordre i ZoopIt Dashboard.
Kontakter, informerer og avklarer leveringsmuligheter kjøreleder og butikk/lager - hentested.
Kjøreleder
Kontaktes av kundeservice om kanselering av levering.
Kontakter sjåfør og informerer om kanseleringen og at sjåføren må returnere varer til butikk/hentested.
Sjåfør
Hvis kunden når denne har fått "sporings SMS" kontakter sjåfør for å kansellere ordre.
Sjåføren ber kunden høflig om å kontakte kundeservice,
varsler kjøreleder,
legger så inn avvik i ZoopIt Courier App.
Returnerer varer til butikk/lager
Hentested (Butikk/lager)
Kontaktes av kundeservice om kanselering av ordre.
Dersom varer allerede er plukket, settes disse tilbake i butikk-/lagerhylle.
Dersom varene kommer i retur fra sjåfør må varene ettersjekkes ifht videresalg. (Dagligvarer sjekkes i tillegg ifht kjølekjede og 4 timers frist).
StoreInfo oppdateres automatisk .
husk å juster opp beholdning!.