Husk; Dette er bare et eksempel på hvordan ting kan gjøres. Retailer eller transportøren har gjerne avtalt egne prosedyrer og rutiner som skal følges. Sjekk alltid ut dette først.
Situasjon
Varer kan bli ødelagt ved pakking eller hvis sjåføren har hatt en brå oppbremsing, kjørt i en hump eller hatt en unna manøver i trafikken.
Hvilke rolle har du, og hva forventes det at du gjør?
Her kan du se hva du i din rolle kan gjøre, og samtidig få en helhetsforståelse ved å se hvilke ansvar og rolle andre i verdikjeden kan ha.
Sjåfør
Dersom sjåføren har hatt en hendelse under frakt som kan ha forringet eller ødelagt skjøre varer, er det vanlig høflighet å informere kunden om dette og be om at kunden sjekker varene nøye når denne pakker ut.
Sjåføren skal høflig henvise kunden til å ta kontakt med kundeservice, hvis denne oppdager at noen varer ødelagt.
Varsler kjøreleder om hendelsen
Registrerer avvik i app.
Kjøreleder
Kjøreleder mottar systemvarsel og push-melding, og hendelsen er blitt registrert i logg
Kjøreleder følger opp sjåfør.
Sjekker ut om rutinene fulgt, og tar ny opplæring med sjåfør hvis nødvendig.
Hentested, (butikk, lager)
Blir kontaktet av kundeservice ved behov.
Nye varer pakkes og settes klart til henting i butikk/lager, eller beskjed om nytt leveringsvindu
Kundeservice
Mottar henvendelse fra kjøreleder eller systemvarsel, push-melding og epost fra ZoopIt Dashboard.
Blir kontaktet av kunde, sjekker kundens bestilling i systemene.
Krediterer kjøp
Kontakter butikk/lager for å be de pakke ny vare.
Oppretter ny ordre i ZoopIt Dashbord (ved hjemlevering)
Ingen ordre i Dashboard (kunden heter selv – click and collect).
NB! Hentebutikk må være samme butikk som plukker til hentepunktet
Varsler butikk/lager/hentested om endring.