Skip to main content

Varer mangler

Levert, — men noen varer mangler

B
Written by Bror Roger Mathisen
Updated over 5 years ago

Husk; Dette er bare et eksempel på hvordan ting kan gjøres. Retailer eller transportøren har gjerne avtalt egne prosedyrer og rutiner som skal følges. Sjekk alltid ut dette først.

Situasjon
Når kunden mottar varene kan det hende at det oppdages at en eller flere varer mangler. Dette vil ikke nødvendigvis oppdages ved skanning av varene. Kunden vet gjerne hva denne har bestilt og hva man skal se etter. Når kunden opplyser om at noe mangler må dette sjekkes av aktørene i verdikjeden. Kommer varene til rette, så har man som regel en forklaring på hvorfor varen eller varene ble borte. Da må man sjekke om rutinene er gode nok.

Hvilke rolle har du, og hva forventes det at du gjør? 

Her kan du se hva du i din rolle kan gjøre, og samtidig få en helhetsforståelse ved å se hvilke ansvar og rolle andre i verdikjeden kan ha.

Sjåfør

Varsler kjøreleder

  • Sjekker at det ikke er flere varer til kunden «på bil».

  • Ber høflig kunden til å ta kontakt med kundeservice.

  • Registrerer avvik i app.

Kjøreleder

Blir varslet av sjåfør og kontakter kundeservice.

Blir kontaktet kundesenteret dersom henvendelsen kommer fra kunde.

  • Følger opp sjåfør og ber om at lasterom sjekkes for varer til kunden, påser at alle varer/kolli/kasser er skannet ut fra butikk/lager og til kunde.

  • Sjekker med sjåfør og leveringer på rute i ZoopIt Dashboard om varene kan ha blitt «feil levert» til annen kunde.

Hentested, (butikk, lager)

Blir kontaktet av kundeservice (ved behov).

  • Må sjekke lager eller om feilen på annen måte kan å oppstått ved utlevering eller om varer er gjenglemt ved pålasting.

Kundeservice

Blir kontaktet av kunde, sjekker kundens bestilling i systemene.

  • Ser i systemet om alle varer er hentet ut fra butikk/skannet ut til kunde.

  • Kontakter butikk og kjøreleder for å be de sjekke lager/bil.

Did this answer your question?