Husk; Dette er bare et eksempel på hvordan ting kan gjøres. Retailer eller transportøren har gjerne avtalt egne prosedyrer og rutiner som skal følges. Sjekk alltid ut dette først.
En vei eller tunell kan blir stengt med eller uten forvarsel, og som følge av dette omdirigering av trafikken eller at sjåføren blir omdirigert til annet hentested/butikk. Det er rimelig å anta at dette fører til forsinkelser i leveringene.
Hvilke rolle har du, og hva forventes det at du gjør?
Her kan du se hva du i din rolle kan gjøre, og samtidig få en helhetsforståelse ved å se hvilke ansvar og rolle andre i verdikjeden kan ha.
Sjåfør
Varsler kjøreleder og motta instruks.
Kjøreleder
Kontakter og varsler kundeservice
Bekrefter transport på annet tidspunkt eller fra annen butikk
Opprette rute, eller legge til eksisterende rute i ZoopIt Dashboard
Hentested, (butikk, lager)
Varer allerede plukket
Ny butikk får utskrift av varer bestilt og plukker disse, (liste over varene overføres fra opprinnelig plukkbutikk)
Opprinnelig plukkbutikk må sette varer tilbake i butikk (husk å oppjuster beholdning).
Varer ikke plukket
EPS systemet (eks. Visma, el. SAP) overfører «ordre til plukk» til annen butikk – kontakte eventuelt EPS operatør/ansvarlig.
NB! Er butikk/lager en selvstendig resultatenhet hos retailer må det sannsynligvis gjøres en kostnads og inntekts avregning mellom hentestedene.
Kundeservice
Varer må leveres fra annen butikken enn opprinnelig bestilt.
Ordre må opprettes på nytt i ZoopIt Dashbord for å få ny rute fra ny butikk.
Ordre fra opprinnelig plukkbutikk, må slettes i ZoopIt Dashbord.
Må kontakte operatør EPS system (eks. Visma) for flytting av ordre.
Kunde kontaktes for levering på annet tidspunkt.